شنبه , ۲۰ آذر ۱۳۹۵
دانلود رایگان نرم افزار آنالیز تصویر + فیلم آموزشی

مواد و ساختار هواپیمای پهن پیکر AIRBUS 350-XWB

 

مواد و ساختار هواپیمای پهن پیکر AIRBUS 350-XWB

ارسالی از : سجاد منصوری و دانیال فرشپور رضایی

AIR BUS 350XWB:XWB-eXtra Wide Body.

Untitled

از گذشته تا به امروز همیشه صنایع هوا فضا و رابطه با ارائه، پیشبرد و تحقق بخشیدن به ایدهها و تکنولوژیهای نوین یک نقش نوین و اساسی را بازی کرده اند.انتظاراتی که مهندسان و خریداران از یک نمونهٔ اولیهٔ هواپیما دارند،باید توسطو این نمونه براورده شود.برای نمونه میتوان از اقتصادی بودن، ایمن بودن و چک زمانی آسان و تقریبا برابر با سایر محصولات مشابه کارخانه و با فواصل طولانی جهت صرفه جویی مالی اشاره کرد.

این انتظارات زمانی میتوانند براورده شوند که این طرح بطور کامل و علمی از تمامی زوایا توسط کارشناسان سنجیده و بررسی شده باشد و همچنین به همراه خود یک نوآوری تکنولوژیکی را نیز بهمراه داشته باشد.امروزه رفتن در این راه و رسیدن به هدف که همانا ساخت هواپیما با تکنولوژی متفاوت با آنچه که امروز در دسترس است و جهت براورده کردن انتظارات گفته شده تنها از طریقه بکار گیری از ماده جدید و ترکیبی از مواد که منجر به تولید یک ماده جدید تر میشود ممکن است.

این مواد جدید باید این توان را داشته باشند که درهای جدیدی برای صنایع هواپیماسازی در حیطهٔ بهینه سازی یا به عبارتی دیگر سبک سازی (Framing)بگشاید و انتظارات سازنده را در جهت بهینه شدن هواپیما در آینده و در تولید انبوه براورده کند.در حال حاضر،راه حل منتخب و ترجیهی  استFRP-Fibre reinforced Plastic هواپیماسازی در زمینهٔ استفاده از مواد
تمامی مطالب توضیح داده شده در ساخت هواپیمای در دست تحقیق توسط کنسرسیوم ایرباس که همانا A350XWBاست ،نقش اساسی را بازی میکنند.این تازه وارد باید بتواند در سال ۲۰۱۳ و بر حسب وظیفه با هواپیمای ۷۸۷ بوینگ یا به عبارت دیگر پلاستیک پرنده به رقبت بپردازد.در ابتدا بایستی A350 نمونهٔ بروز رسانی شدهٔ A330 بوده باشد ولی به دلیل گلایه مشتریان و همچنین نیاز بازار به یک تکنولوژی نوپا و نو که برای همگان جدید باشد، ایرباس را مجبور کرد در اول دسامبر ۲۰۰۶ دست به طراحی نسل نوینی از هوپیماهای تولیدی خود بزند .

A350 باید یه هواپیمای پهن پیکر باشد که دارای ۳ نمونهٔ مختلف تولیدی چه مسافربری و چه باری خواهد بود.این خانواده شامل A350-1000، A350-900، A350-800، که از نوع مسافربری هستند.این هواپیما دارای قطر بدنه پهنای ۵.۹ متر است که دارای پهترین پیکر در میان هواپیماهای در ردیف خود است. با توجه به این بدنهٔ پهن بایستی راحتی مسافر که منظور همان چیدمان صندلی مسافران در طراحی کابین است به وضوح ارتقا بخشیده شده باشد.

این پرنده قادر است تعداد ۲۵۰ تا ۳۵۰ مسافر را باتوجه به شرایط طراحی کابین در خود جای دهد.نکتهٔ جالبه طراحی این هواپیما میزان مساحت بال این هواپیما است که رقمی برابر با ۴۴۰ متر مربع است که نیاز این هواپیما را در سرعتهای بالا به طور کامل برطرف میکند واین باعث به این شد که Swept-Wingاین هواپیما را به میزان ۳۵ درجه برسد .
بالهای این هواپیما شامل دو اسلت متحرک در هر بال که از جنس آلیاژ آلومینیم – لیتیم است که استفاده از این آلیاژ این نتیجه را در بر دارد که ۶% از وزن خالص هواپیما کاهش یابد.سایر قسمتهای بال از فیبرهای کربن CFRK – Crabon Fibre Reinforced Plastc ساخت شده که میزان استفاده از این ماده در ساخت بدنهٔ ایرباس A350 تنها ۱۵% است.انتهای بعله این هواپیما بر خلاف سایر محصولات پهن پیکر ایرباس بدون شکسته زاویه V است که بصورت کاملا هموار به وینگلتی خود منتهی میشود واین خود نکته است که مهندسان کارخانه بر این اعتقاد هستند که این ناز فرم جدید بال در مانورپزیری هواپیما به نحو چشم گیری تاثیر خواهد داشت.

یک هواپیما با برده طولانی میتواند تنها مسافتی معدل ۱۵۷۵۰ کیلومتر را با صورت ۰.۸۵ ماخ بپیماید.این در حالیست که A350 دارای توانایی پرواز به طول بیش از رقم گفته شده است که این خود یک نوآوری در این صنعت محسوب میشود.تمامی تکنولوژیهای نوپا و پیشرفته میتوانند در صنعت هواپیمایی راهی جهت استفاده شدن بیابد که نمونهی از که قبلان هم از آن نام برده شده است CFK و GRK هستند که بیشترین سهم به عنوانه عنصر ساخت بدنه A350 را دارا میباشند.

در این باره این مطلب نیز جالب است که دانسته شود،در هواپیمایی A380 به میزان ۴۰% از این هواپیما از مواد مرکب جدید استفاده شده است.ما هواپیما سازی بوینگ پارا نیز از این مقدار فراتر گذاشته و میزان استفاده را تا ۵۰% در ۷۸۷ خود بالا برده است.ولی در ایرباس جدید ۱۰% بیش ۷۸۷ از این مواد به کار گرفته شده است یعنی بیش از ۵۰% از این هواپیما از مواد مرکب است
این محصول ایرباس باید در سال ۲۰۱۱ شروع بساخت شود و در سال ۲۰۱۳ آمادهٔ تحویل به مشتریان خود و به تولید انبوه برسد که بدین منظور کارخانهای در شهر اگزبورگ در ایالات بایرن جایی که کارخانه اصلی محصولات EADS در آنجا واقع شده است سخته شده که وظیفهٔ تولید مواد مرکب جدید و همچنین تولید پیکرهٔ اصلی ا۳۵۰ را به عهد دارد.

Untitled

هواپیمای ایرباس A-350، به دلیل اینکه مستقیماً برای رقابت با بوئینگ ۷۸۷طرح ریزی شده است، از مشخصات تقریباً یکسانی با رقیبش از جهات گوناگونیمانند برد، گنجایش و سرعت کروز یا گشت زنی برخوردار است. این تشابه بهجایی رسیده است که قرار است هر دوی این نوع هواپیماها، از موتورهای مشابهنسل جدید GEnx ساخت جنرال الکتریک و یا موتورهای Trent 1000 ساخت رولزرویسبرای تامین نیروی پیشرانش خود بهره جویند. ایرباس A-350، از لحاظ بهکاگیری مواد کامپوزتی، با میزانی معادل ۳۵%، به هیچ وجه قابل مقایسه بامیزان ۶۰% در بوئینگ ۷۸۷ نیست. در ایرباس A-350 بدنه ی هواپیما قرار استابتداً از الیاژهای الومینیومتقویت شده و آویزگاه های موتور تماماً ازتیتانیوم ساخته شوند، در حالی که این رویه با فرآیند استفاده حداکثر ازمواد کامپوزیتی در ۷۸۷ کاملاً مغایرت داردقیمت تمام شده این هواپیماها برای بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر رقمی حداکثر درحدود ۱۲۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است، اما هواپیمای ایرباس A-350،دارای هزینه ای معادل ۱۵۰ میلیون دلار در مدل کوچک تر و ۱۷۰ میلیون دلاردر مدل بزرگتر خواهد بود که این مسئله حساس، به گمان زیاد بازار رقابت خرید را به سمت بوئینگ خواهد کشاند. مدل‌ها A350-800 برنامه ریزی شده برایسال ۲۰۱۳ میلادی با ظرفیت ۲۷۰ مسافر در سه کلاس. A350-900 برنامه ریزی شدهبرای سال ۲۰۱۳ میلادی با ظرفیت ۳۱۴ مسافر در سه کلاس. A350-1000 برنامهریزی شده برای سال ۲۰۱۵ میلادی با ظرفیت ۳۵۰ مسافر در سه کلاس.

Untitled

 

طرحی کاملاًمتفاوت هواپیمایی که درصورت ساخت به اسطوره ای بی بدیل تبدیل خواهد شد
در نیمه سال ۲۰۰۶ ایرباس متعهد به بررسی مفهوم عمده ای از A350 جدیدشد. پیشنهادی که با بدنه بزرگترباعث پیشی گرفتن از رقیبش بوئینگ ۷۷۷ و همچنین بعضی از مدلهای هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ می شود. بدنه هواپیما A350 می تواند ۱۰ مسافر را در هر ردیف در پیکربندی تراکم بالا اسکان دهد. درهواپیماهای قبلی ایرباس مانند a-330وa-350 تنها ۸ مسافر در هر ردیف در پیکر بندی طبیعی ظرفیت داشتند.حال اینکه رقیبش بوئینگ ۷۸۷ می توانند ۸ یا ۹ مسافر را در هر ردیف جای دهدواین در حالی است که گنجایش بوئینگ ۷۷۷م ۹ مسافر در هر ردیف می بود
کابین A350، ۱۳ سانتی متر گسترده تر نسبت به رقیبش بوئینگ ۷۸۷ ، و ۲۸ سانتی متر باریک تر از بوئینگ ۷۷۷ می باشد. همه مدل A350 دارای بردی حداقل معادل ۸،۰۰۰ کیلومتر می باشند.

Untitled

 

بعضی از حدس و گمانها این بود که هواپیمای اصلاح شده با نام ایرباس A370یا A-280 نام گذاری شود ،. با این حال ، در ۱۷ جولای سال ۲۰۰۶ ، در Airshow Farnborough ، ایرباس اعلام کرد که هواپیمایی که دوباره طراحی کرده به نام A350 XWB -Xtra خواهد بود.

اولین سفارش این نوع هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی سنگاپور می باشد که سفارشی برای خرید بیست فروند XWBs350- A ارائه داده است.

هزینه طراحی وتوسعه وراه اندازی صنعتی هواپیماهای A350 – 800 ، -۹۰۰ و –۱۰۰۰بالغ بر ۳/۵ میلیارد دلار میباشد حال اینکه در در دسامبر سال ۲۰۰۶ اعلام شدکه هزینه طرح XWB A-350بیش از دو برابر طرح های فوق یعنی ده میلیارد دلارمی باشد.

بدنه هواپیما
بدنه جدید XWB دارای قطری معادل حداکثر ۵٫۹۷ متر (۱۹٫۶ فوت) ،می باشد که در مقایسه با ۵٫۶۴ متر (۱۸٫۵ فوت) برای A330/A340 33 سانتیمتر بزرگتر شده است.و قطر داخلی کابین ۵٫۶۱ متر (۱۸٫۴ فوت) میباشد که با بوئینگ های ۷۸۷که دارای۵٫۴۹ متر (۱۸٫۰ فوت)می باشد وبوئینگ ۷۷۷که دارای ۵٫۸۶ متر (۱۹٫۲ فوت)قطر میبشاد.قابل قیاس است.

 

Untitled

 

اندازه صندلی ۴۹٫۵ سانتی متردرطول و (۱۹٫۵سانتی متر در عرض) می باشد. ادعای ایرباس این است که فاصله صندلی ها ۱٫۳ سانتی متر خواهد بود که (در ۰٫۵) بزرگتر ازبوئینگ ۷۸۷ میباشد.

اگرچه قبل از ایرباس، بوئینگ پیشنهاد استفاده از مواد مرکب رابرای بدنه هواپیما ۷۸۷ داده بود ، و این که A350 اصلی از آلومینیوم ساخته می شود ،ولی ویژگی XWB 350-A پانل های بزرگتربا فیبر کربن برای پوسته بدنه اصلی است. اقتباس از قاب بدنه کامپوزیت در ساختار هواپیما قاب نوارها خواهدبود و کامپوزیت و آلومینیوم و تداوم الکتریکی بدنه (برای اطمینان از قابلیت dissipating حمله رعد و برق)نسبت به تمونه ی قبلی تغییر کرده است. با این حال ، crossbeams بدنه، فلزی باقی مانده است ، اما ایرباس در حال مطالعات برای تبدیل آن به مواد مرکب است.

 

منبع :

Aviation center.ir

درخواست انجام پروژه آنالیز تصویر

همچنین ببینید

تشکیل فریت فوق ظریف (UFF) درفولاد فریتی – پرلیتی با کارسرد و آنیل

با توجه به استفاده گسترده فولادهای فریتی – پرلیتی درکاربردهای صنعتی بهینه سازی خواص آنها …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.